7 Nisan’dan herkese merhaba!
🗞️ Manşetler;
💺 von der Leyen-Erdoğan görüşmesi
💉 Birleşik Krallık’tan “AstraZeneca” kararı
⛔️ Çin’den global markalara sansür
Keyifli okumalar!
TÜRKİYE’DEN GELİŞMELER
İçişleri Bakanı Süleyman Soylu ile Maliye Bakanı Lütfi Elvan’ın imzasını taşıyan kararla, 377 kişinin Türkiye’deki mal varlıkları donduruldu.
-
Kimler var? FETÖ elebaşı Fethullah Gülen, PKK yöneticilerinden Murat Karayılan, Cemil Bayık ve Duran Kalkan da listede yer alan isimler arasında.
Avrupa Komisyonu Başkanı Ursula von der Leyen ile Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan arasında geçen görüşmede “koltuk” krizi yaşandığı ortaya çıktı. Bugün servis edilen görüntülerde Avrupa Konseyi Başkanı Charles Michel ile Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın yan yana koltuklara oturduğu, Leyen’in ise ayakta kaldığı görülüyor.
-
Tepkiler: von der Leyen’in sözcüsü yaptığı açıklamada, “Başkanımız kendi başına Avrupa Konseyi’nin bir üyesidir ve normalde yabancı ülkelere gittiğinde Avrupa Konseyi Başkanı’yla aynı şekilde muamele görüyordu. Başkan, temsil ettiği kurumun gerekli protokolle muamele görmesini bekler ve bu nedenle, ekibinden gelecekte böyle bir olayın meydana gelmemesini sağlamak için tüm uygun görüşmeleri yapmasını istedi” dedi.
Yapı Kredi bomontiada, Tutunmak isimli karma sergiye ev sahipliği yapıyor. Serginin yarın , yani 8 Nisan’da başlayacağını belirtelim.
-
Tutunmak: Sanatçıların eserleri, sanatçıların dış dünya ile kurduğu teması, kendileriyle kurdukları temasla kesiştiriyor. Sergide yer alan eski ve yeni tarihli işler, bireysel hafızadan kolektif hafızaya temasın gücünü ve tutunmanın hafızasını farklı üretim biçimleriyle gösteriyor.
DÜNYADAN GELİŞMELER
Çin’de televizyon kanalları Batı menşeli markaların logolarını sansürlüyor. Gerekçe ise Pekin yönetiminin Sincan’daki pamuk programına destek vermek.
-
Detay: Perakende devleri, geçtiğimiz yıl içinde Sincan Uygur Özerk Bölgesi’nde yaşayan halkın zorunlu çalıştırılmasına yönelik raporlara ilişkin derin endişelerini dile getiren bir açıklama yapmıştı.
-
Örnek okuma: Detaylı bilgi için Dilerseniz Ebru Bozkurt’un kaleminden Çin pazarından perakende devi H&M’e boykot başlıklı yazımızı okuyabilirsiniz.
Birleşik Krallık, tartışmalara konu olan AstraZeneca aşısının araştırmalar bitene kadar çocuklara uygulanmamasına karar verdi.
-
Öneri: AstraZeneca hakkında tüm soru işaretlerinizi gidermek için İpek Simay Gökulu’nun “AstraZeneca Aşısı: Endişeler ve nedenleri” başlıklı yazısını okuyabilirsiniz.
ABD Başkanı Joe Biden, 19 Nisan’a kadar tüm yetişkin vatandaşlarını aşılayabileceklerini açıkladı.
-
Ne dedi? “Pek çok iyi haber var. Ancak bazı kötü haberler de var. Virüse karşı ciddi olalım… Bu virüse karşı hala bir ölüm kalım yarışındayız.”
- Ayrıca: Biden göreve başladığından beri 150 milyondan fazla aşı kullanıldı. ABD’de aşılama hızı, Biden göreve başladığında günde yaklaşık bir milyon dozdu. Geçen haftadan beri ise ortalama 3,1 milyon doza yükseldi.
BLOK ZİNCİRİ
NFT, dijital mülkiyet, müzik
Yiğit Soner
Açılımı non-fungible token olan NFT, Türkçe’ye “değişimi mümkün olmayan simge” olarak çevrilebilir. NFT, bir blockchain üzerinde eşleniği olmayan bir veri parçasını temsil eden bir simge, veya “token”. NFT’ler, NFT pazarlarında işlem görebiliyor. 2017’de Larva Labs tarafından Ethereum blok zincirinde yayınlanan “CryptoPunks” isimli NFT, bu konseptin sanata ve dijital mülkiyete uyarlanmasındaki öncülerden.
Sanatın ve genel olarak fikri mülkiyetin dijital dünyada sınırsız çoğaltılabilmesi, internetin dünya genelinde yaygınlaşmasıyla beraber sanatçıların gelir kaynakları ve bu konudaki aidiyet kavramı gibi konularda sorun teşkil ediyor. 2000’lerin başında Napster’ın yaygınlaşmasıyla beraber fiziksel satışın yavaş yavaş yerini dijital “streaming”e bırakması, müzik sektöründe fikri mülkiyet ve gelir dağılımı ile ilgili konuları geçmişte eşi benzeri olmayan bir şekilde zorluyor. Günümüzde streaming platformlarının ve plak şirketlerinin gelir dağılımı üzerinde kontrolü tekrar sağlamaya başladığı bir dönemde, NFT’lerin fikri mülkiyet ve eserden elde edilen geliri demokratikleştirmesi bekleniyor.
NFT’ler, dijital dünyada eşleniği olmayan veri parçalarını temsil ettikleri için ve bu simgelerin blockchainlerde var olmasıyla bu konuya ilginç bir çözüm sunuyor. Günümüzde NFT’ler aslında sadece aidiyet belirten bir simge. NFT’lerin sahipleri sanat eserinden herhangi bir düzenli telif geliri elde etmiyor. NFT’nin algılanan değerine göre tekrar satarak bir kar söz konusu olabiliyor, ancak bunun dışında NFT’ler aslında şişirilmiş bir özgünlük belgesi. Pitchfork’dan Marc Hogan’ın yazısını alıntılamak gerekirse: “Dijital sanat dünyasından gelen NFT’ler, doğası gereği yapay bir nadirlik algısı yaratıyor. Simgenin kendisi nadir, sanat eseri değil.”
Tabii, demokrasilerde çare tükenmez. 2005’de kurulan, merkezi Liverpool’da olan dijital müzik dağıtım şirketi Ditto Music, bunu değiştirecek bir çözüm üretiyor. “Chance the Rapper” gibi isimlerin tercihi olan dağıtım şirketi, “bluebox” isimli blockchain bazlı araçlarını kullanarak dijital dünyada telif haklarını korumakta. Şirketin kurucu ortağı ve CEO’su Lee Parsons, bu sene içerisinde bir “telif hakkı borsası” ve “initial release offering plaform” açacaklarını duyurdu. Hayranların sanatçıların telif haklarından “hisse” alabilmelerini sağlayacak platform, sanatçıların eserlerinin kısmi aidiyetini NFT’ler aracılığıyla satabilmelerine yol açacak. Sanatçılar için ek bir gelir kaynağı oluşturacak bu platform, koleksiyoncular için sevdikleri sanatçıların eserlerinin bir kısmına sahip olabilmelerini sağlayacak.
Bu yazıyı biraz karamsar şahsi fikirlerim ile kapayacağım. Öncelikle, Stephen Witt’in “How Music Got Free” isimli kitabından birkaç cümle paylaşmak istiyorum. “Since the introduction of the iPod, Apple’s stock prices had septutled – the technology also-ran was now bigger than Universal [Music Group] itself. (…) When Sony had had its Walkman craze, the music industry had sold tens of millions of tapes. (…) So doing the math, the success of the mp3 player should have meant tens – no hundreds – of millions in sales of mp3s. In fact, ten million iPods sold in stores should have meant ten billion songs sold through iTunes. But that wasn’t happening.” Müzik endüstrisi ve sanatçılar, geçtiğimiz 20 yılda dijital müzik dağılımının yaygınlaşması ile çok büyük bir sarsılma yaşadı. Endüstri bu sarsılmayı, eski gelir dağılım sistemini kısmen koruyarak atlatmayı başardı, fiziksel satıştan elde edilen gelir kaynağını dijital streaming geliri aldı. NFT’lerin bu endüstride yapması gereken etkiyi yapabilmesi için, gündelik hayattaki müzik tüketimini etkileyebilecek olması gerekiyor. Streaming platformlarının yaygınlaşması herkesi müziğe yasal ve ücretsiz olarak erişebilir hale getirdi. NFT sisteminin dijital telif sistemini demokratikleştirebilmesi için, son kullanıcı için mevcut müzik tüketim sistemi ile kıyaslanabilir kolaylıkta bir çözüm üretmesi gerekiyor. Bence 2000’leri atlatan müzik endüstrisi ve büyük plak şirketleri, yeni kurabildikleri statükoyu korumak için vermesi gereken savaşı tüm gücüyle verecektir.
SPONSORUMUZ
Atelier Satsuma, zamansız ve heyecan uyandıran seramik objelerle mekanınıza yeni bir dokunuş getiriyor. Özenle el işçiliğiyle boyanan her bir mini-koleksiyonda kendinizden bir parça bulabilirsiniz. Her bir obje tek stokla sınırlı olsa da tasarımcılarımız, sizler için sipariş üzerine de üretim yapıyor. Dilerseniz Atelier Satsuma’ya Instagram üzerinden göz atabilirsiniz!